GEMEENTEBLADVerkeersbesluit – herinrichting - Leidseweg Noord, Voorschoten

Aanvraag voor Verkeer | Organisatie en beleid

Z/21/058331Gelet op:• de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het verzekeren van de veiligheid op de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het voorkomen van de door he verkeer veroorzaakte overlast, hinder en schade en het voorkomen en beperken van de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;• artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW 1994;Uit het oogpunt van: • het verzekeren van de veiligheid op de weg;• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;• het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;• het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;Is het gewenst om:• de Leidseweg, tussen de Voorschoterweg en de Piet Heynlaan (hierna: Leidseweg-Noord), af te waarderen van een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50 km/uur naar een erftoegangsweg met een snelheidsregime van 30 km/uur;• een functiewijziging van de weg teweeg te brengen dat deze past bij het snelheidsregime van 30 km/uur;Overwegende dat:• de Leidseweg-Noord gelegen is binnen de bebouwde kom van de gemeente Voorschoten;• de Leidseweg-Noord eigendom is van en in beheer is bij de gemeente Voorschoten;• de Leidseweg-Noord een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;• gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten bevoegd is een verkeersbesluit te nemen voor de Leidseweg-Noord;• de Leidseweg-Noord onderdeel uitmaakt van het vastgestelde ‘Actieplan geluid 2018-2023’ (d.d. 12 november 2019);• de Leidseweg-Noord in het vastgestelde ‘Actieplan geluid 2018-2013’ is aangemerkt als een overschrijdingslocatie door het aanwezige autoverkeer;• door het aanmerken van de Leidseweg-Noord als een overschrijdingslocatie, de gemeenteraad van de gemeente Voorschoten op 4 oktober 2018 besloten heeft de Leidseweg-Noord in te richten als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur;• een onderzoek van Goudappel Coffeng heeft aangetoond dat een aanpassing van de Leidseweg-noord zal leiden tot een vermindering van verkeersbewegingen op de Leidseweg-noord.• na een inspraak- en participatietraject met bewoners en ondernemers in 2018 en 2019, het definitieve ontwerp tot stand is gekomen in mei 2020;• het college van Burgemeester en Wethouders van Voorschoten het definitieve ontwerp heeft vastgesteld op 21 juli 2020;• door de afwaardering van een gebiedsontsluitingsweg, met een maximumsnelheid van 50 km/uur, naar een erftoegangsweg, met een maximumsnelheid van 30 km/uur, dit deel van de Leidseweg overwegend een verblijfsfunctie gaat behelzen;• hiermee de functie van de weg verschuift van doorstroming naar verblijven;• in het kader van Duurzaam Veilig de maximumsnelheid van het gemotoriseerd verkeer laag is om te voldoen aan de homogeniteit van het verkeer;• om te voldoen aan de homogeniteit van het verkeer, d.w.z. de kans op ongevallen en de ernst daarvan zoveel mogelijk te beperken, de maximumsnelheid verlaagd moet worden van 50 km/uur naar 30 km/uur;• het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur de onderlinge snelheidsverschillen tussen het gemotoriseerd verkeer en het fietsverkeer doet afnemen;• hiermee de verkeersveiligheid van de Leidseweg-Noord wordt verbeterd;• hiermee het mogelijk is dat fietsers wordt geplaatst op de rijbaan.• het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur het verslechteren van de staat van de weg doet vertragen;• hiermee de bruikbaarheid van de weg voor de aanwezige weggebruikers beter gewaarborgd is;• bij een erftoegangsweg, met een maximumsnelheid van 30 km/uur, kruispunten gelijkvloers en gelijkwaardig worden ingericht;• bij gelijkvloerse en gelijkwaardige kruispunten, conform de richtlijnen uit het ASVV 2012, geen verkeersborden en verkeerstekens worden toegepast;• in de huidige situatie het verkeer nog wordt geregeld middels verkeersborden op, naast en langs de weg en verkeerstekens op het wegdek;• de kruising met de Pieter Heynlaan wordt geregeld middels verkeerslichten en verkeersborden naast en langs de weg met belijning op het wegdek;• een VOP is geplaatst voor het veilig oversteken van voetgangers;• een kruispunt geregeld met verkeerslichten niet in een verblijfsgebied past• bij een herinrichting naar een erftoegangsweg (30-zone) het merendeel van de aanwezige verkeersborden en verkeerstekens op alle kruispunten van de Leidseweg-Noord verwijderd moet worden;• het verwijderen van de VOP bij de kruising met de Pieter Heynlaan; • voor de Leidseweg-Noord er nieuwe verkeersborden geplaatst moeten worden die horen bij een erftoegangsweg (30-zone);• gelet op artikel 12 van het BABW, voor het verwijderen en plaatsen van de in dit verkeersbesluit aangeduide verkeersborden, een verkeersbesluit is vereist;• dit verkeersbesluit als formele afronding van het project geldt, alvorens gestart wordt met de uitvoering;Belangenafweging:Voor dit verkeersbesluit is geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb toegepast, omdat:• op 12 november 2019 het ‘Actieplan geluid 2018-2023’, met daarin de aanmerking van de Leidseweg-Noord als overschrijdingslocatie, door de gemeenteraad is vastgesteld;• bij de voorbereidingen van de Leidseweg-Noord uitgebreide inspraak en participatie met belanghebbenden heeft plaatsgevonden;• het definitieve ontwerp, dat door de gemeenteraad op 21 juli 2020 is vastgesteld, tot stand is gekomen na vorengenoemde inspraak en participatie;Horen dat:• overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de politie-eenheid Den Haag, afdeling Infrastructuur, en op 05-08-2021 heeft de politie laten weten akkoord te gaan met het voorgenomen verkeersbesluit;Besluiten:Op grond van vorenstaande overwegingen om:nabij en op de kruising Leidseweg-Sint Nicolaespad-Hofweg de volgende verkeersborden en verkeerstekens te verwijderen, zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);• bord B05 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 232, ter aanduiding van een voorrangskruising weg van rechts;• borden D02r (4x) op de kruising zelf, ter aanduiding van het gebod rechts te passeren op de weg;• bord A01-30zb ter hoogte van het voetpad grenzend aan de achtertuin van de Leidseweg met huisnummer 232, ter aanduiding van een begin 30 km/uur-zone;• bord A01-30ze ter hoogte van het voetpad grenzend aan de achtertuin van de Hofweg met huisnummer 1, ter aanduiding van een einde 30 km/uur-zone;• bord B06 ter hoogte van het voetpad grenzend aan de achtertuin van de Hofweg met huisnummer 1, ter aanduiding van een voorrangskruising;• bord G11 ter hoogte van de bosschage van de achtertuin van de Hofweg met huisnummer 1, ter aanduiding van een fietspad;• bord G11 ter hoogte van de kruising Sint Nicolaespad richting de Leidseweg, ter aanduiding van een fietspad;• bord B06 ter hoogte van de kruising Sint Nicolaespad richting de Leidseweg, ter aanduiding van een voorrangskruising;• bord B04 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 229, ter aanduiding van een voorrangskruising weg van links;• alle aanwezige blokmarkeringen op de kruising Leidseweg met de Hofweg;• alle aanwezige haaientanden op de kruising Leidseweg met de Hofweg;• alle aanduidingen van de fietsstroken aan de linker- en rechterzijde van de weg tot de eerstvolgende kruising;tussen de Voorschoterweg en voor de kruising Leidseweg-Sint Nicolaespad-Hofweg de volgende verkeersborden te plaatsen, zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);• bord D02r ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 223A, ter aanduiding van het gebod rechts te passeren op de weg;• bord G12 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 225, ter aanduiding van een einde fietspad;• bord A01-30ze ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 225, ter aanduiding van een einde 30 km/uur-zone;• bord G11 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 206/208, ter aanduiding van een begin fietspad;• bord A01-30zb ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 206/208, ter aanduiding van een begin 30 km/uur-zone;• bord OB54 onder het L08 bord bij het inrijden van de Hofweg;nabij en op de kruising Leidseweg-De Hooghkamer (startende vanaf huisnummer 3) de volgende verkeersborden en verkeerstekens te verwijderen, zoals bedoeld inbijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);• bord B05 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 256, ter aanduiding van een voorrangskruising weg van rechts;• bord G11 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 259, ter aanduiding van een begin fietspad;• bord G11 ter hoogte van de bosschage van de kruising Leidseweg-De Hooghkamer, ter aanduiding van een begin fietspad;• bord A01-30zb ter hoogte van de bosschage bij de voortuin van de Leidseweg met huisnummer 258B, ter aanduiding van een begin 30 km/uur-zone;• bord A01-30ze ter hoogte van de bosschage van De Hooghkamer met huisnummer 3, ter aanduiding van een einde 30 km/uur-zone;• bord B06 ter hoogte van de bosschage van De Hooghkamer met huisnummer 3, ter aanduiding van een voorrangskruising;• bord B04 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 263/265, ter aanduiding van een voorrangskruising weg van links;• alle aanwezige blokmarkeringen op de kruising Leidseweg met De Hooghkamer;• alle aanwezige haaientanden op de kruising Leidseweg met De Hooghkamer;• alle aanduidingen van de fietsstroken aan de linker- en rechterzijde van de weg tot de eerstvolgende kruising;nabij en op de kruising Leidseweg-De Hooghkamer (nabij Van Vliet Tweewielers) de volgende verkeersborden en verkeerstekens te verwijderen, zoals bedoeld inbijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);• bord B05 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 292, ter aanduiding van een voorrangskruising weg van rechts;• borden D02r (4x) op de kruising zelf, ter aanduiding van het gebod rechts te passeren op de weg;• bord G11 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 287, ter aanduiding van een begin fietspad;• bord G11 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 308, ter aanduiding van een begin fietspad;• bord A01-30zb ter hoogte van de elektriciteitskasten van De Hooghkamer, ter aanduiding van een begin 30 km/uur-zone;• bord A01-30ze ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 308, ter aanduiding van een einde 30 km/uur-zone;• bord B06 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 308, ter aanduiding van een voorrangskruising;• bord B04 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 299/301, ter aanduiding van een voorrangskruising weg van links;• alle aanwezige blokmarkeringen op de kruising Leidseweg met De Hooghkamer;• alle aanwezige haaientanden op de kruising Leidseweg met De Hooghkamer;• alle aanduidingen van de fietsstroken aan de linker- en rechterzijde van de weg tot de eerstvolgende kruising;nabij en op de kruising Leidseweg-Piet Heynlaan de volgende verkeersborden en verkeerstekens te verwijderen, zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990):• bord B04 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 344, ter aanduiding van een voorrangskruising weg van links;• bord G11 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 339, ter aanduiding van een begin fietspad;• borden D02r (6x) op de kruising zelf, ter aanduiding van het gebod rechts te passeren op de weg;• bord E02 ter hoogte van de zijgevel van de Leidseweg met huisnummer 347, ter aanduiding van het verbod stil te staan langs de weg;• bord B06 ter hoogte van de zijgevel van de Leidseweg met huisnummer 347, ter aanduiding van een voorrangskruising;• bord C07b ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 356, ter aanduiding van een geslotenverklaring voor zowel vrachtverkeer als busverkeer;• alle aanwezige markeringen die de voetgangersoversteekplaatsen aanduiden op de kruising Leidseweg-Piet Heynlaan;• alle aanwezige blokmarkeringen op de kruising Leidseweg met de Piet Heynlaan;• alle aanwezige haaientanden op de kruising Leidseweg met de Piet Heynlaan;• alle aanduidingen van de fietsstroken aan de linker- en rechterzijde van de weg tot de Leidseweg met huisnummer 364 (links) en huisnummers 360/362 (rechts);• borden L02 (2x) bij de kruising van de Leidseweg met de Piet Huynlaan;nabij en op de kruising Leidseweg-Piet Heynlaan de volgende verkeersborden en verkeerstekens te plaatsen, zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990):• bord A01-30zb ter hoogte van de Piet Heynlaan met huisnummer 19, ter aanduiding van een begin 30 km/uur-zone;• bord A01-30ze ter hoogte de garagebox van de Leidseweg met huisnummer 359, ter aanduiding van een einde 30 km/uur-zone;• bord A01-30zb ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 363/365,ter aanduiding van een begin 30 km/uur-zone;• bord A01-30ze ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 360/362, ter aanduiding van een einde 30 km/uur-zone;• bord G11 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 363/365, ter aanduiding van een begin fietspad;• bord G12 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummers 360/362, ter aanduiding van een einde fietspad;• bord C07 met onderbord OB108 ter hoogte van de Leidseweg met huisnummer 356, ter aanduiding van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer uitgezonderd bestemmingsverkeer;dit verkeersbesluit in werking te laten treden één dag na dagtekening van dit besluit.

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Voorschoten. Bekijk alle Bekendmakingen voorschoten in .

https://voorschotenkrant.nl/bekendmakingen-voorschoten/

Deel dit bericht:

Redactie Voorschotenkrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Voorschotenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Voorschoten.

Gerelateerde berichten