Vacature Implementatiemanager

Implementatiemanager in s-Gravenhage

Supply Value

      • Project & Change Management

Implementatiemanager 'Beleidsdossiers op orde' bij Generale Thesaurie - Min.Financiën - IOO - 36 uur - 12 maanden - Den Haag

Korte omschrijving

communicatie). De programmadirectie stuurt in opdracht van de Bestuursraad op de realisatie van de plannen en verantwoordt hierover via een tweemaandelijkse rapportage. De onderliggende programma's en projecten rapporteren de voortgang aan het programma IOO.

Om tot de gewenste resultaten te komen zijn de activiteiten opgesplitst in verschillende 'Actielijnen', waaronder het programma Actielijn 2 'Aard & van informatie'. De programmamanager 'Aard en van Informatie' (Actielijn 2) zoekt een implementatiemanager 'Beleidsdossiers op Orde' bij de Generale Thesaurie (GT). De implementatiemanager opereert in het bredere project 'Beleidsdossiers op Orde', waarvoor reeds een projectleider is aangetrokken.

Dit project richt zich op het op orde brengen en houden van beleidsdossiers, aan de hand van een vastgesteld kader waarin (minimum) eisen zijn vastgesteld met betrekking tot de archivering van informatie. Dit kader dient te worden geïmplementeerd binnen het kerndepartement, waaronder de GT. Het doel van het project is om dit jaar alle actuele beleidsdossiers in volledige, goed geordende en toegankelijke staat te krijgen.

De GT is een organisatieonderdeel binnen het beleidsdepartement met 5 directies en een breed werkterrein. Zo is de GT verantwoordelijk voor het beleid en de regelgeving voor de financiële markten en het toezicht daarop, vervult zij namens de bewindspersonen het aandeelhouderschap in staatsdeelnemingen en adviseert over financiële betrekkingen. Daarnaast verzekert de GT financiële risico's die samenhangen met het handels- en dienstenverkeer met het buitenland en voorziet zij in de uitgifte en het beheer van de Nederlandse staatsschuld.

Gezien de en diversiteit van de GT wordt voor dit organisatieonderdeel extra inzet op de implementatie geworven.

Functie omschrijving

Financiën, en ook de GT, heeft een versnipperd informatielandschap. Directies werken op netwerkschijven, in samenwerkruimten en deels in het DMS Digidoc. Dossiers zijn niet op orde: ze zijn niet compleet, naamgeving en structuren zijn onduidelijk en er zijn beperkte samenwerkafspraken.

Het project 'Beleidsdossiers op orde' stelt normen in de vorm van een generiek kader en zet in op de implementatie daarvan binnen de beleidsdirecties van (in eerste instantie) het kerndepartement. Voor de implementatie van het kader bij de GT wordt een implementatiemanager gezocht. De implementatiemanager is verantwoordelijk voor het onder de aandacht brengen van het kader, het uitwerken daarvan in praktische werkafspraken binnen de verschillende GT-directies en het sturen op het in de praktijk naleven van dit kader en deze werkafspraken.

Omdat er ook een inhaalslag gemaakt moet worden in het op orde brengen van reeds bestaande dossiers, is een belangrijke taak van de implementatiemanager ook om die opgave in kaart te brengen, daarvoor een plan van aanpak te ontwikkelen en de voortgang te monitoren. Daarbij dient de implementatiemanager niet alleen oog te hebben voor het belang van informatiehuishouding, maar ook voor de uitvoerbaarheid van het kader en het beperken van de werklast die dat in de praktijk met zich brengt.

Voor het op orde brengen van beleidsdossiers is ondersteuning beschikbaar in de vorm van een informatiemanager en meerdere kwaliteitsmedewerkers. Parallel loopt vanuit het Programma IOO een communicatie- en trainingscampagne die hieraan ondersteunt. De informatiemanager en kwaliteitsmedewerkers begeleiden in werksessies het op orde brengen van complexe dossiers en fungeren als vraagbaak voor medewerkers bij het op orde brengen van meer eenvoudige dossiers. Daarnaast bewaken zij de dossieropbouw en -structuur in het DMS Digidoc. De implementatiemanager begeleidt hen daarin, borgt dat het kader en de werkafspraken binnen de GT worden nageleefd en bewaakt de prioriteiten in het op orde brengen van dossiers.

De implementatiemanager fungeert als meewerkend voorman/-vrouw en kan ook zelf 'op orde' sessies en presentaties verzorgen. Gelet op deze taken zoeken we iemand die overzicht kan houden en structuur kan aanbrengen, prioriteiten kan stellen, functioneel kan aansturen, en die overtuigend en enthousiasmerend kan communiceren.

Als Implementatiemanager 'Beleidsdossiers op orde' bij de Generale Thesaurie;

• Stel je een aanpak op voor de implementatie van 'beleidsdossiers op orde' bij de Generale Thesaurie, die aansluit bij bestaande, lopende initiatieven.. Daarbij breng je in kaart welke dossiers op orde moeten worden gebracht en tot op welke hoogte, breng je daar in overleg met het GT management prioritering in aan en voorzie je in een werkwijze die zowel effectief, als uitvoerbaar is;

• Geef je uitvoering aan deze aanpak, waarbij je een verandering teweeg brengt in de werkwijze van de GT-medewerkers. Je zorgt voor bekendheid, informatievoorziening en ondersteuning en bent verantwoordelijk voor de communicatie;

• Begeleid je 2 tot 4 dossierkwaliteitsmedewerkers (junioren) die afdelingen en beleidsmedewerkers helpen met het op orde brengen van dossiers. Gezien hun werkervaring kan je ze daarin ook inhoudelijk in het vak begeleiden;
• Stuur je op het resultaat om uiterlijk 2024 actuele beleidsdossier in volledige, goede geordende en toegankelijke staat te krijgen conform het Kader beleidsdossiers op orde (vastgesteld door bestuursraad Financiën) Lever je voor de GT voortgangsrapportages op aan het GT-management, de programmamanager Beleidsdossiers op orde. Je signaleert wanneer de voortgang stagneert en neemt initiatief om daarvoor oplossingen te vinden.


Functie eisen

EISEN

- Kandidaat beschikt over minimaal WO werk- en denkniveau

- Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als verander- /implementatiemanager. (aantoonbaar in CV)

- Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met het leiden van complexe projecten op het gebied van digitale dossiervorming (aantoonbaar in CV)

WENSEN

- Mate van ervaring aantoonbaar in het CV met vergelijkbare trajecten bij de rijksoverheid of grote gemeenten (G4)

- Mate van ervaring met projectmanagement en het begeleiden van dossierhouders in het opschonen / op orde krijgen van hun dossiers. (aantoonbaar in het CV)

- Mate waarin de implementatiemanager beschikt over de gevraagde competenties: overtuigingskracht, resultaatgericht, helikopterblik, pragmatisch. (aantoonbaar in het CV en/of interview)

- Mate van ervaring met advisering op het gebied van digitale archieven. (aantoonbaar in het CV).

Kennis, ervaring, competenties en vaardigheden

Voor deze opdracht zoeken we een kandidaat met ervaring in complexe (verander)trajecten in het domein van digitale archivering. Het is belangrijk dat diegene kan (bij)sturen op resultaat in een veranderlijke, bestuurlijk complexe omgeving. De kandidaat heeft een oplossingsgerichte houding en zoekt naar mogelijkheden om zo ver mogelijk te komen. Hij/zij is goed in staat om mensen daarin mee te nemen.



Functie:implementatiemanager
Startdatum:28-05-2024
Ervaring:Ervaren
Educatielevel:WO
Contracttype:Tijdelijk
Salaris:onbekend – onbekend
Uren per week:36 – 36

Heb je interesse in deze vacature en wil je graag op deze functie solliciteren? Neem dan contact op met Unknown via Unknown of Unknown. Of bezoek hun website Unknown.

Deel de vacature:

Redactie Voorschotenkrant

Leuk dat je een van de recent geplaatste vacatures hebt geopend via de voorschotenkrant. Hopelijk vind je een baan die bij je past en waar je gelukkig van wordt!

  1. Implementatiemanager Supply Value 28-05-2024

Bekijk ook andere vacatures