1. Inleiding Door het plaatsten en herplaatsten van verkeersborden in de afgelopen jaren is op sommige locaties een overvloed aan borden is ontstaan. Dit heeft ertoe geleid dat de beoogde invloed van deze verkeerstekens op het gedrag van de weggebruikers is afgenomen. Door minder tekens langs de weg toe te passen, ziet de weggebruiker de overgebleven tekens duidelijker. Ook past een veelvoud van verkeerstekens niet altijd in het straatbeeld. De gemeente Voorschoten heeft zich ten doel gesteld te komen tot een helder stelsel van borden, met de juiste borden op de juiste plek en zonder overbodige verwijzingen. Verkeerstekens zijn een middel en geen doel op zich. Het is de wens van gemeente Voorschoten om het aantal verkeersborden terug te dringen, zolang hierdoor geen wettelijk onjuiste verkeerssituatie ontstaat. Om tot een helder stelsel van bebordingen te komen heeft de gemeente Voorschoten alle verkeersborden beoordeeld. Dit heeft geleidt tot een saneringsslag van het aantal verkeersborden. Daarnaast zijn meerdere borden verplaatst of vernieuwd. Bij de beoordeling van de verkeersborden zijn de volgende stappen doorlopen; 1. Een eerste stap is het weghalen van borden die in strijd zijn met de voorschriften. Volgens de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen mogen verkeerstekens, hierna te zeggen BABW, alleen worden toegepast waar dat nodig is (Uvs-BABW, hoofdstuk I, paragraaf 1.2.). Het is niet toegestaan borden te plaatsen voor een regeling die al geldt volgens een gedragsregel of een ander verkeersteken dat aanwezig is. Bovendien mag pas voor borden worden gekozen nadat technische infrastructurele maatregelen zijn overwogen. 2. Als tweede stap kunnen borden worden verwijderd als het gewenste verkeersgedrag al voortvloeit uit de weginrichting (Uvs-BABW, hoofdstuk II, paragraaf 2.1.). Ook borden die een gevaar aanduiden kunnen veelal worden gesaneerd. Dit betreft de borden met de code J. Alleen als de weggebruiker het gevaar niet kan verwachten of niet tijdig kan waarnemen, wordt een bord geplaatst. 3. Een derde stap is om in beeld te brengen welke borden vervangen kunnen worden door infrastructurele maatregelen. Het is zelfs verplicht dit na te gaan op grond van Uvs-BABW (hoofdstuk I, paragraaf 1.2.). Een infrastructurele voorziening kost weliswaar financieel meer, maar is wel efficiënter dan het plaatsen van een bord. 4. In tegenstelling tot een bord is langsmarkering over een weggedeelte continue te zien. Ook dwarsmarkering valt vaak beter op dan een bord. De vierde stap is daarom de overweging of markering toepasbaar is in plaats van een verkeersbord. Een voorbeeld is het toepassen van een doorgetrokken streep in plaats van een inhaalverbod. 2. Bevoegdheid Bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden worden geplaatst krachtens verkeersbesluit voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat (artikel 15, lid1 Wegenverkeerswet 1994). Maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994). De onder 1 genoemde verkeersborden zijn zo’n maatregel van gelijke werking. Verkeersbesluiten worden door burgemeester en wethouders genomen voor zover het gaat om wegen die niet worden beheerd door het Rijk, een provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1 Wegenverkeerswet 1994). 3. Procedure Het politietoezicht in de eerder genoemde wijken wordt uitsluitend uitgeoefend door het Politiekorps Hollands Midden. Met de commandant van dit korps moet overleg worden gevoerd (artikel 24, aanhef en onder a. Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer). Het overleg is gevoerd op 18 december 2012 met de verkeersadviseur L. Versteege van dit korps en is schriftelijk bevestigd met een advies d.d 19 december 2012. Het besluit wordt ter inzage gelegd gedurende zes weken vanaf 7 januari 2013. 4. Belangenafweging Uitvoering wettelijke bepalingen Bij inventarisatie in de gemeente is gebleken dat er voor diverse verkeers-bebording geen verkeersbesluiten zijn genomen of in het archief niet meer zijn te achterhalen. Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Tevens is mede door de invoering van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) de wetgeving veranderd waardoor voor sommige verkeersmaatregelen nu wel een besluit vereist is terwijl dit volgens het RVV 1966 niet noodzakelijk was. Waarborgen verkeersveiligheid Om een juridisch kloppend verkeerssysteem te krijgen en de verkeersveiligheid op de weg te waarborgen wordt het daarom wenselijk geacht de hieronder bedoelde maatregelen op de hierbij te noemen locaties bij verkeersbesluit aan te wijzen c.q. aan te passen. De maatregel moet handhaafbaar en nuttig zijn De aanwezige verkeersborden in de openbare ruimte zijn op enkele plaatsen tegenstrijdig of niet sluitend. Daarnaast zijn verkeersborden aanwezig die niet informatief zijn voor weggebruikers. Dit alleen tezamen zorgen voor een onsamenhangend stelsel van verkeersborden waardoor handhaving niet mogelijk is. Over het algemeen zijn geen verkeersmaatregelen gewijzigd anders dan dat er in de woonwijken het principe “voorrang van rechts” is doorgevoerd om de verkeersveiligheid te bevorderen. Daarnaast ontstaat hierdoor een eenduidig verwachtingsbeeld in alle woonwijken in Voorschoten. 5. Besluiten Op grond van voorgaande worden volgende besluiten genomen: 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model A1(zone) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een maximumsnelheid van 30 km per uur in een zone: a. Het gebied gelegen tussen de Leidseweg, de gemeentegrens, de spoorlijn, het sportterrein, de Van Beethovenlaan en de Mozartlaan, uitgezonderd de Trompweg en de Admiraal de Ruytersingel; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model B3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruising: a. de Leidseweg met de kruising van de Trompweg onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende wegen; b. de Piet Heynlaan met de kruising van de Aert van Neslaan /Willem Barentszlaan onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende wegen; 1. Door het plaatsen van verkeersborden conform model B4/B5 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruispunt: a. de Leidseweg, met de kruising van de Hofweg en het Sint Nicolaespad, onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg: b. de Leidseweg, met de kruising van de Hooghkamer onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg: c. de Leidseweg, met de kruising van de Piet Heynlaan onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg: d. de Leidseweg, met de kruising van de Vinkweg onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg: e. de Piet Heenslaan, met de kruising van het Jan van Brakelplantsoen onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg: 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee: a. Het Trompplein, de onder doorgang van het spoor; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C2/C3/C4 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee: a. de Hooghkamer, tussen perceel 17 en perceel 3, in de richting van perceel 3, uitgezonderd (brom)fietsers; b. de Jan van Galenlaan, tussen de Witte de Withlaan en de Abraham van de Hulstlaan, gesloten in de richting van de Witte de Withlaan; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor vrachtauto’s: a. de Zeven Provinciën. De toegangsweg naar perceel 68; b. de Leidseweg, tussen de Trompweg en de Piet Heynlaan; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen: a. Het Van Slingelandtplantsoen, tussen perceel 21 en 26; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C19 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor voertuigen die met inbegrip van de lading hoger zijn dan op het bord is aangegeven: a. Het Trompplein de toegangsweg naar het parkeerterrein, hoogte3,1 meter; 1. Door het plaatsen van verkeersborden conform model D2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft: a. de Abraham van der Hulstlaan de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; b. het Aletta Jacobsplantsoen de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; c. de Zeven Provinciën de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; d. de Joke Smitlaan de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; e. de Leidseweg de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; f. de Piet Heynlaan de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; g. het Planciusplantsoen de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; h. de Thorbeckeweg de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; i. de Trompweg de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; j. de Witte de Withlaan de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model D6r van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven: a. de Leidseweg, met de kruising van de Trompweg; 1. door het verwijderen van verkeersborden conform model E1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken het destijds ingestelde parkeerverbod: a. de Baron van Ghentlaan; b. de Zeven Provinciën, langs de huizenzijde; c. de Leidseweg, aan de evenzijde; d. het Tromplein, op de toegangsweg; e. de Trompweg, aan beide zijde ter hoogte van perceel 4; 12. door het plaatsen van verkeersborden conform model E1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 een parkeerverbod in te stellen: a. het De Savornin Lohmanplantsoen, aan beide zijden; b. de Gerbrandylaan, ter hoogte van perceel 2; c. de Piet Heynlaan, tussen de Leidseweg en de het Jan van Brakelplantsoen, aan de even zijde; d. het Trompplein, de keerlus ter hoogte van het parkeerterrein; 1. door het verwijderen van verkeersborden conform model E2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken het destijds ingestelde verbod stil te staan: a. de Leidseweg, aan de onevenzijde, tussen de Piet Heynlaan en perceel 337; b. de Leidseweg, ter hoogte van perceel 328; c. de Leidseweg, ter hoogte van perceel 388; d. de Leidseweg, tussen perceel 223a en het Sint Nicolaespad; e. de Piet Heynlaan, tussen perceel 19 en de Leidseweg; f. de Trompweg, aan beide zijde ter hoogte van perceel 4; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model E2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 het verbod stil te staan in te stellen: a. de Leidseweg, tussen perceel 373 en de Piet Heynlaan; b. de Thorbeckeweg, aan beide zijden van de hoofdrijbaan; 15. door het plaatsen van verkeersborden conform model E6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als algemene gehandicapten parkeerplaats: a. de Abraham van der Hulstlaan de parkeerplaatsen gelegen ter hoogte van perceel 2; b. de Baron van Ghentlaan, ter hoogte van perceel 1; ( 2 plaatsen) c. de Zeven Provinciën , op de parkeerplaats ter hoogte van perceel 68; ( 2 plaatsen) a. het Wedde ter hoogte van perceel 66, alleen tijdens bezoekuren; (1 plaats) b. de Jan Evertsenlaan ter hoogte van perceel 2; ( 1 plaats) c. de Jan Evertsenlaan, ter hoogte van perceel 28/32; (3 plaatsen) d. de Thorbeckeweg, ter hoogte van de Van Hogendorpweg; ( 1 plaats) e. het Van Boeijenplantsoen, ter hoogte van perceel 4; ( 1 plaats) 16. door het plaatsen van verkeersborden conform model E9 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders: a. de Zeven Provinciën, op de parkeerplaats ter hoogte van perceel 68; b. de Thorbeckeweg, ter hoogte van de Gerbrandylaan; 17. door het verwijderen van verkeersborden conform model F1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 het verbod om elkaar onderling in te halen: a. de Leidseweg; 18. door het plaatsen van verkeersborden conform model F5/F6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 het verbod voor bestuurders om door te gaan bij nadering van het verkeer uit tegengestelde richting; a. de Leidseweg, ter hoogte van de diverse wegversmallingen; 19. door het plaatsen van verkeersborden conform model G5/G6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als erf: a. het Aletta Jacobsplantsoen; b. de Wedde; 20. door het verwijderen van verkeersborden conform model G5/G6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds gedane aanwijzing als erf: a. de Bestevaer; b. de Gebroeders de Wittplantsoen; c. de Joke Smitlaan; d. het Mathilde Wibauterf ; e. het Roosje Voserf; f. de Suze Groenewegerf; g. de Ter Wadding; h. het Van Beuningenplantsoen; i. het Van Boeijenplantsoen; j. het Wilhelmina Druckererf; 21. door het plaatsen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voetpad: a. het Aemeliapad; b. het Aletta Jacobsplantsoen het pad gelegen ter hoogte van de school; c. het pad gelegen tussen het Carry Pothuiserf en de Voorwatering; d. het Baron van Heemstrapad; e. het pad gelegen parallel aan de Joke Smitlaan en het Suze Groenwegerf ; f. het pad Langs de Korte Vliet; g. het pad gelegen tussen de Leidseweg en de Ter Wadding; 22. door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad: a. het Aletta Jacobsplantsoen het pad gelegen ter hoogte van de school, in beide richtingen; b. het Aletta Jacobsplantsoen het pad gelegen tussen perceel 56 en de SavorninLohmanplantsoen, en de Van Hogendorpweg in beide richtingen; c. het fietspad gelegen tussen de Baron van Ghentlaan en het Planciusplantsoen, in beide richtingen; d. de Zeven Provinciën, het toeleidende fietspad naar de Trompweg; e. de Jan van Galenlaan, de doorsteek gelegen ter hoogte van de Abraham van der Hulstlaan; f. de Joke Smitlaan, het fietspad gelegen tussen perceel 112 en 140, in beide richtingen; g. de Leidseweg, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen ter weerszijden van de hoofdrijbaan; h. het Sint Nicolaespad, in beide richtingen; i. de Thorbeckeweg, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen ter weerszijden van de hoofdrijbaan; j. het Trompplein, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte, in beide richtingen; k. het Baron van Heemstrapad in beide richtingen; l. de Voorwatering; m. de Witte de Withlaan, het toeleidende fietspad naar de Trompweg; 23. door het plaatsen van verkeersborden conform model G12a van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als fiets/bromfietspad: a. de Leidseweg, het toeleidende fietspad naar de Trompweg; b. Het Trompplein,het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen de op de onderdoorgang van het spoor; 24. door het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: a. de Abraham van der Hulstlaan, ter hoogte van de kruising van de Trompweg; b. de Zeven Provinciën, ter hoogte van de kruising van de Trompweg; c. de Jan Evertsenlaan, ter hoogte van de kruising van de Abraham van der Hulstlaan; d. de Joke Smitlaan, ter hoogte van de kruising met de Admiraal de Ruytersingel; e. de Leidseweg, ter hoogte van de kruising met de Trompweg; f. de Leidseweg ter hoogte van de kruising met het Aemeliapad; g. de Piet Heynlaan, ter hoogte van de kruising met de Admiraal de Ruytersingel; h. de Piet Heynlaan, ter hoogte van de kruising met de Leidseweg; i. de Thorbeckeweg, ter hoogte van de kruising met de Admiraal de Ruytersingel; j. de Trompweg ter hoogte van de kruising met de Admiraal de Ruytersingel; k. de Witte de Withlaan, ter hoogte van de kruising met de Tromplaan; 1. de nu met betrekking tot de het in de kop van dit besluit genoemde gebied geldende verkeersbesluiten in te trekken Aldus besloten namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten op 20 december 2012. C.Huizing Hoofd afdeling Ruimtelijkbeheer (plv)
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Voorschoten. Bekijk alle Bekendmakingen voorschoten in .
Deel dit bericht:
Redactie Voorschotenkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Voorschotenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Voorschoten.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Voorschoten via Voorschotenkrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op Voorschotenkrant.nl.
© Voorschotenkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.