1. Inleiding Door het plaatsten en herplaatsten van verkeersborden in de afgelopen jaren is op sommige locaties een overvloed aan borden is ontstaan. Dit heeft ertoe geleid dat de beoogde invloed van deze verkeerstekens op het gedrag van de weggebruikers is afgenomen. Door minder tekens langs de weg toe te passen, ziet de weggebruiker de overgebleven tekens duidelijker. Ook past een veelvoud van verkeerstekens niet altijd in het straatbeeld. De gemeente Voorschoten heeft zich ten doel gesteld te komen tot een helder stelsel van borden, met de juiste borden op de juiste plek en zonder overbodige verwijzingen. Verkeerstekens zijn een middel en geen doel op zich. Het is de wens van gemeente Voorschoten om het aantal verkeersborden terug te dringen, zolang hierdoor geen wettelijk onjuiste verkeerssituatie ontstaat. Om tot een helder stelsel van bebordingen te komen heeft de gemeente Voorschoten alle verkeersborden beoordeeld. Dit heeft geleidt tot een saneringsslag van het aantal verkeersborden. Daarnaast zijn meerdere borden verplaatst of vernieuwd. Bij de beoordeling van de verkeersborden zijn de volgende stappen doorlopen; 1. Een eerste stap is het weghalen van borden die in strijd zijn met de voorschriften. Volgens de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen mogen verkeerstekens, hierna te zeggen BABW, alleen worden toegepast waar dat nodig is (Uvs-BABW, hoofdstuk I, paragraaf 1.2.). Het is niet toegestaan borden te plaatsen voor een regeling die al geldt volgens een gedragsregel of een ander verkeersteken dat aanwezig is. Bovendien mag pas voor borden worden gekozen nadat technische infrastructurele maatregelen zijn overwogen. 2. Als tweede stap kunnen borden worden verwijderd als het gewenste verkeersgedrag al voortvloeit uit de weginrichting (Uvs-BABW, hoofdstuk II, paragraaf 2.1.). Ook borden die een gevaar aanduiden kunnen veelal worden gesaneerd. Dit betreft de borden met de code J. Alleen als de weggebruiker het gevaar niet kan verwachten of niet tijdig kan waarnemen, wordt een bord geplaatst. 3. Een derde stap is om in beeld te brengen welke borden vervangen kunnen worden door infrastructurele maatregelen. Het is zelfs verplicht dit na te gaan op grond van Uvs-BABW (hoofdstuk I, paragraaf 1.2.). Een infrastructurele voorziening kost weliswaar financieel meer, maar is wel efficiënter dan het plaatsen van een bord. 4. In tegenstelling tot een bord is langsmarkering over een weggedeelte continue te zien. Ook dwarsmarkering valt vaak beter op dan een bord. De vierde stap is daarom de overweging of markering toepasbaar is in plaats van een verkeersbord. Een voorbeeld is het toepassen van een doorgetrokken streep in plaats van een inhaalverbod. 2. Bevoegdheid Bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden worden geplaatst krachtens verkeersbesluit voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat (artikel 15, lid1 Wegenverkeerswet 1994). Maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994). De onder 1 genoemde verkeersborden zijn zo’n maatregel van gelijke werking. Verkeersbesluiten worden door burgemeester en wethouders genomen voor zover het gaat om wegen die niet worden beheerd door het Rijk, een provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1 Wegenverkeerswet 1994). 3. Procedure Het politietoezicht in de eerder genoemde wijken wordt uitsluitend uitgeoefend door het Politiekorps Hollands Midden. Met de commandant van dit korps moet overleg worden gevoerd (artikel 24, aanhef en onder a. Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer). Het overleg is gevoerd op 18 december 2012 met de verkeersadviseur L. Versteege van dit korps en is schriftelijk bevestigd met een advies d.d 19 december 2012. Het besluit wordt ter inzage gelegd gedurende zes weken vanaf 7 januari 2013. 4. Belangenafweging Uitvoering wettelijke bepalingen Bij inventarisatie in de gemeente is gebleken dat er voor diverse verkeers-bebording geen verkeersbesluiten zijn genomen of in het archief niet meer zijn te achterhalen. Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Tevens is mede door de invoering van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) de wetgeving veranderd waardoor voor sommige verkeersmaatregelen nu wel een besluit vereist is terwijl dit volgens het RVV 1966 niet noodzakelijk was. Waarborgen verkeersveiligheid Om een juridisch kloppend verkeerssysteem te krijgen en de verkeersveiligheid op de weg te waarborgen wordt het daarom wenselijk geacht de hieronder bedoelde maatregelen op de hierbij te noemen locaties bij verkeersbesluit aan te wijzen c.q. aan te passen. De maatregel moet handhaafbaar en nuttig zijn De aanwezige verkeersborden in de openbare ruimte zijn op enkele plaatsen tegenstrijdig of niet sluitend. Daarnaast zijn verkeersborden aanwezig die niet informatief zijn voor weggebruikers. Dit alleen tezamen zorgen voor een onsamenhangend stelsel van verkeersborden waardoor handhaving niet mogelijk is. Over het algemeen zijn geen verkeersmaatregelen gewijzigd anders dan dat er in de woonwijken het principe “voorrang van rechts” is doorgevoerd om de verkeersveiligheid te bevorderen. Daarnaast ontstaat hierdoor een eenduidig verwachtingsbeeld in alle woonwijken in Voorschoten. 5. Besluiten Op grond van voorgaande worden volgende besluiten genomen: 1.door het plaatsen van verkeersborden conform model A1(zone) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een maximumsnelheid van 30 km per uur in een zone: Het gebi ed gelegen tussen de Veurseweg, het Verzetsstrijderspad, de Vliet , het Sterrenpad en de Eikenlaan, uitgezonderd de Starrenburglaan, de Middelgeestlaan en de Bertus van Akenlaan; 2. door het plaatsen van verkeersborden conform model B3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruising: a. de Starrenburglaan met de kruising van dePeppellaan onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende wegen; b. de Starrenburglaan met de kruising van de Rouwkooplaan onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende wegen; 3. door het plaatsen van verkeersborden conform model B4/B5 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruispunt: a. de Middelgeestlaan, met de kruising van de Hofvliet, onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg: b. de Middelgeestlaan, met de kruising van het fietspad gelegen langs de percelen 21-23 van de Middelgeestlaan onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg: 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee: a. de Essenlaan, de secundaire rijweg, gelegen langs perceel 2; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C2/C3/C4 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee: a. de Hofvliet, de rijweg gelgen voor de perelen 2-122 , gesloten in de richting van perceel 2; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C20 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord is aangegeven: a. de brug gelegen tussen de Bertus van Akenlaan en de Valkeweg, voor 10 ton; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model D2 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft: a. de Middelgeestlaan, de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; b. de Starrenburglaan, de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; c. de Valkeweg, de midden in de rijbaan gelegen middengeleiders, ter geleiding van het verkeer; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model E1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 een parkeerverbod in te stellen: aa. de Hofvliet, de rijbaan gelegen voor de percelen 2-122; ab. de Vogelkerslaan, aan de overzijde van depercelen 28 en 40; 2. door het verwijderen van verkeersborden conform model E1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken het destijds ingestelde parkeerverbod: a. de Essenlaan, tussen de Veurseweg en perceel 6, aan beide zijden; b. de Hofvliet, tussen de percelen 7 en 11 aan beide zijden; c. de Bertus van Akenlaan, tussen de Hofvliet en het Koeriersterpad; d. de Middelgeestlaan, voor perceel 1; e. de Middelgeestlaan, tussen de Starrenburglaan en perceel 21; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model E6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als algemene gehandicapten parkeerplaats: a. de Hofvliet, de parkeerplaatsen gelegen tegenover de percelen 2-122 (8 plaatsen); b. de Rouwkooplaan, ter hoogte van perceel 17; c. de Papelaan, tegenover perceel 50; d. de Rouboslaan, ter hoogte van perceel 1; (3 plaatsen) e. de Schoolstraat, voor perceel 184; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model E8 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie die op het bord is aangegegeven a. de Bertus van Akenlaan, het parkeerterrein gelegen ter hoogte van perceel 89, uitsluitende personenauto’s; ; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voetpad: a. het weggedeelte gelegen tussen de Middelgeestlaan en het Koeriersterpad; 1. door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds gedane aanwijzing als voetpad: a. de Dr. Martinus van de Stoelstraat het voetpad gelegen tegenover perceel 42; b. de Jan Wagtendonkstraat, het voetpad leidende naar het voetpad langs de Vliet; c. de Jan Wagtendonkstraat, het voetpad leidende naar het Leo van der Bijlpark; d. het Sterrenpad, het voetpad gelegen tussen de Hoflvliet en de Eikenlaan; e. het Verzetsstrijderspad; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad: a. de Bram van Limburglaan het speciaal daartoe aangelegde weggedeelte gelegen tussen de percelen 36 en 38; b. het weggedeelte gelegen tussen het Roucooppark en de Cor van Osnabruggelaan; c. de Essenllaan, het weggedeelte gelegen tussen het Roucooppark en de Cor van Osnabruggelaan; d. het Koeriersterpad; e. de Middelgeestlaan, het fietspad gelegen tussen perceel 21 en de Starrenburglaan; f. de Starrenburglaan, aan weerszijden van de hoofdrijbaan; g. Ter Lips, het weggedeelte gelegen tussen Hofvliet en perceel 70; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model G13 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als onverplichte fietspad: a. het Sterrenpad; 1. door het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: a. Ter Lips, ter hoogte van perceel 1; 1. de nu met betrekking tot de het in de kop van dit besluit genoemde gebied geldende verkeersbesluiten in te trekken Aldus besloten namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten op 20 december 2012. C.Huizing Hoofd afdeling Ruimtelijkbeheer (plv)
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Voorschoten. Bekijk alle Bekendmakingen voorschoten in .
Deel dit bericht:
Redactie Voorschotenkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Voorschotenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Voorschoten.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Voorschoten via Voorschotenkrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op Voorschotenkrant.nl.
© Voorschotenkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.