Anthoni van Leeuwenhoekkade, de Nicolaas Maeskade, het Frans Halsplantsoen, de Carel Farbritiuslaan, de Molenlaan, Oranjeboomstraat en de Raadhuislaan. 1. Inleiding Door het plaatsten en herplaatsten van verkeersborden in de afgelopen jaren is op sommige locaties een overvloed aan borden is ontstaan. Dit heeft ertoe geleid dat de beoogde invloed van deze verkeerstekens op het gedrag van de weggebruikers is afgenomen. Door minder tekens langs de weg toe te passen, ziet de weggebruiker de overgebleven tekens duidelijker. Ook past een veelvoud van verkeerstekens niet altijd in het straatbeeld. De gemeente Voorschoten heeft zich ten doel gesteld te komen tot een helder stelsel van borden, met de juiste borden op de juiste plek en zonder overbodige verwijzingen. Verkeerstekens zijn een middel en geen doel op zich. Het is de wens van gemeente Voorschoten om het aantal verkeersborden terug te dringen, zolang hierdoor geen wettelijk onjuiste verkeerssituatie ontstaat. Om tot een helder stelsel van bebordingen te komen heeft de gemeente Voorschoten alle verkeersborden beoordeeld. Dit heeft geleidt tot een saneringsslag van het aantal verkeersborden. Daarnaast zijn meerdere borden verplaatst of vernieuwd. Bij de beoordeling van de verkeersborden zijn de volgende stappen doorlopen; 1. Een eerste stap is het weghalen van borden die in strijd zijn met de voorschriften. Volgens de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen mogen verkeerstekens, hierna te zeggen BABW, alleen worden toegepast waar dat nodig is (Uvs-BABW, hoofdstuk I, paragraaf 1.2.). Het is niet toegestaan borden te plaatsen voor een regeling die al geldt volgens een gedragsregel of een ander verkeersteken dat aanwezig is. Bovendien mag pas voor borden worden gekozen nadat technische infrastructurele maatregelen zijn overwogen. 2. Als tweede stap kunnen borden worden verwijderd als het gewenste verkeersgedrag al voortvloeit uit de weginrichting (Uvs-BABW, hoofdstuk II, paragraaf 2.1.). Ook borden die een gevaar aanduiden kunnen veelal worden gesaneerd. Dit betreft de borden met de code J. Alleen als de weggebruiker het gevaar niet kan verwachten of niet tijdig kan waarnemen, wordt een bord geplaatst. 3. Een derde stap is om in beeld te brengen welke borden vervangen kunnen worden door infrastructurele maatregelen. Het is zelfs verplicht dit na te gaan op grond van Uvs-BABW (hoofdstuk I, paragraaf 1.2.). Een infrastructurele voorziening kost weliswaar financieel meer, maar is wel efficiënter dan het plaatsen van een bord. 4. In tegenstelling tot een bord is langsmarkering over een weggedeelte continue te zien. Ook dwarsmarkering valt vaak beter op dan een bord. De vierde stap is daarom de overweging of markering toepasbaar is in plaats van een verkeersbord. Een voorbeeld is het toepassen van een doorgetrokken streep in plaats van een inhaalverbod. 2. Bevoegdheid Bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden worden geplaatst krachtens verkeersbesluit voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat (artikel 15, lid1 Wegenverkeerswet 1994). Maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken (artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994). De onder 1 genoemde verkeersborden zijn zo’n maatregel van gelijke werking. Verkeersbesluiten worden door burgemeester en wethouders genomen voor zover het gaat om wegen die niet worden beheerd door het Rijk, een provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1 Wegenverkeerswet 1994). 3. Procedure Het politietoezicht in de eerder genoemde wijken wordt uitsluitend uitgeoefend door het Politiekorps Hollands Midden. Met de commandant van dit korps moet overleg worden gevoerd (artikel 24, aanhef en onder a. Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer). Het overleg is gevoerd op 18 december 2012 met de verkeersadviseur L. Versteege van dit korps en is schriftelijk bevestigd met een advies d.d 19 december 2012. Het besluit wordt ter inzage gelegd gedurende zes weken vanaf 7 januari 2013. 4. Belangenafweging Uitvoering wettelijke bepalingen Bij inventarisatie in de gemeente is gebleken dat er voor diverse verkeers-bebording geen verkeersbesluiten zijn genomen of in het archief niet meer zijn te achterhalen. Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Tevens is mede door de invoering van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) de wetgeving veranderd waardoor voor sommige verkeersmaatregelen nu wel een besluit vereist is terwijl dit volgens het RVV 1966 niet noodzakelijk was. Waarborgen verkeersveiligheid Om een juridisch kloppend verkeerssysteem te krijgen en de verkeersveiligheid op de weg te waarborgen wordt het daarom wenselijk geacht de hieronder bedoelde maatregelen op de hierbij te noemen locaties bij verkeersbesluit aan te wijzen c.q. aan te passen. De maatregel moet handhaafbaar en nuttig zijn De aanwezige verkeersborden in de openbare ruimte zijn op enkele plaatsen tegenstrijdig of niet sluitend. Daarnaast zijn verkeersborden aanwezig die niet informatief zijn voor weggebruikers. Dit alleen tezamen zorgen voor een onsamenhangend stelsel van verkeersborden waardoor handhaving niet mogelijk is. Over het algemeen zijn geen verkeersmaatregelen gewijzigd anders dan dat er in de woonwijken het principe “voorrang van rechts” is doorgevoerd om de verkeersveiligheid te bevorderen. Daarnaast ontstaat hierdoor een eenduidig verwachtingsbeeld in alle woonwijken in Voorschoten. 5. Besluiten Op grond van voorgaande worden volgende besluiten genomen: 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model A1(zone) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een maximumsnelheid van 30 km per uur in een zone: a. Het gebied gelegen tussen de Leidseweg, Badhuisstraat, Professor Einsteinstraat en de Raadhuislaan; b. Het gebied gelegen tussen de Anthoni van Leeuwenhoekkade, de Nicolaas Maeskade, het Frans Halsplantsoen, het Govert Flinckplantsoen, Professor Kamerlingh Onnesplantsoen en de Professor Einsteinlaan; c. Het gebied gelegen tussen de Raadhuisstraat, de Oranbjeboomstraat, de Molenlaan, de Carel Farbritiuslaan, het Frans Halsplantsoen en het Johannes Vermeerplantsoen, uitgezonderd het Professor Zeemanplantsoen en het Gerard Douplantsoen; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model B3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de destijds gedane aan te wijzen als voorrangskruising: a. de Professor Einsteinlaan met de kruising van de Badhuisstraat/Anthoni van Leeuwenhoekkade ,onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende wegen; b. de Raadhuislaan, met de kruising van de Oranjeboomstraat en de Langehorststraat; 1. door het verwijderen van verkeersborden conform model B3 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de destijds gedane aanwijzing als voorrangskruising: a. de Professor Einsteinlaan met de kruising van de Professor Debijelaan /Professor Zernikelaan onder verwijdering van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende wegen; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model B4/B5 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voorrangskruispunt: a. de Raadhuislaan, met de kruising van de Professor Einsteinlaan, onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg; b. de Raadhuislaan, met de kruising van de Vredenhoefstraat, onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg; c. de Raadhuislaan, met de kruising van Van Heuven Goedhartstraat/Bethlehemstraat onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg; d. de Professor Einsteinlaan met de kruising van de Professor Lorentzlaan, onder plaatsing van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg; 1. door het verwijderen van verkeersborden conform model B4/B5 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds gedane aanwijzing als voorrangskruispunt: a. de Professor Einsteinlaan, met de kruising van de Lord Baden Powellweg onder verwijdering van borden B6, verleen voorrang aan bestuurders op deze toe leidende kruisende weg; 1. door het verwijderen van verkeersborden conform model C1van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds ingestelde gesloten verklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee: a. de Molenlaan tussen perceel 17 en 39; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C2/C3/C4 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee: a. het Albert Schweitzerplantsoen, tussen perceel 1 en perceel 22, gesloten in de richting van perceel 22, uitgezonderd (brom)fietsers; b. de secundaire weg van de Badhuisstraat, tussen secundaire weg van de Leidseweg, gesloten in de richting van de Leidseweg, uitgezonderd (brom)fietsers; c. de Bethlehemstraat, tussen perceel 1 en perceel 47, gesloten in de richting van perceel 47, uitgezonderd (brom)fietsers; d. de Burgemeester Vernedepark , tussen perceel 4 en de Leidseweg, gesloten in de richting van de Leidseweg, uitgezonderd (brom)fietsers; e. de Burgemeester Vernedepark , tussen perceel 15 en de Leidseweg, gesloten in de richting van perceel 15, uitgezonderd (brom)fietsers; f. de Burgemeester Vernedepark , tussen perceel 15 en de Leidseweg, gesloten in de richting van perceel 15, uitgezonderd (brom)fietsers; g. de Christiaan Huygensstraat , tussen perceel 1 en perceel 9, gesloten in de richting van perceel 9, uitgezonderd (brom)fietsers; h. de Christiaan Huygensstraat , tussen perceel 12 en perceel 23, gesloten in de richting van perceel 23, uitgezonderd (brom)fietsers; i. het Gerard Douplantsoen, tussen de Carel Frabitiuslaan en het Johannes Vermeerplantsoen, gesloten in de richting van de Carel Frabitiuslaan, uitgezonderd (brom)fietsers; j. de Langehorststraat, tussen de Tolstraat en de Raadhuislaan, gesloten in de richting van de Raadhuisstraat, uitgezonderd (brom)fietsers; k. de Leidseweg, de secundaire rijweg tussen de Stadwijkstraat en de secundaire rijweg van de Badhuisstraat, gesloten in de richting van de Badhuisstraat, uitgezonderd (brom)fietsers; l. de Northeystraat, aan de onevenzijde, tussen de Stadswijkstraat en de Badhuisstraat, gesloten in de richting van de Badhuisstraat, uitgezonderd (brom)fietsers; m. de Northeystraat, aan de evenzijde, tussen de Stadswijkstraat en de Badhuisstraat, gesloten in de richting van de Stadswijkstraat, uitgezonderd (brom)fietsers; n. de Professor Debijelaan, tussen het Albert Schweitzerplantsoen en de Lorentzlaan, gesloten in de richting van het Albert Schweitzerplantsoen, o. uitgezonderd (brom)fietsers; p. de Professor Lorentzlaan, tussen perceel 69 en 93, gesloten in de richting van perceel 69, uitgezonderd (brom)fietsers; q. het Professor Zeemanplantsoen tussen de Molenlaan en de Raadhuislaan, gesloten in de richting van de Raadhuislaan, uitgezonderd (brom)fietsers; r. de Professor Zernikelaan tussen perceel 5 en perceel 43, gesloten in de richting van perceel 43, uitgezonderd (brom)fietsers; s. de Stadswijkstraat, tussen perceel 16 en perceel 2, gesloten in de richting vaan perceel 16, uitgezonderd (brom)fietsers; t. de Stadswijkstraat, tussen perceel 7 en de Leidseweg, gesloten in de richting van de Leidseweg, uitgezonderd (brom)fietsers; u. de Stadswijkstraat, tussen de Northeystraat en perceel 11, gesloten in de richting van de Northeystraat, uitgezonderd (brom)fietsers; v. de Tolstraat, tussen de Parkstraat en de Leidseweg, gesloten in de richting van de Parkstraat, uitgezonderd (brom)fietsers; w. de Van Heuven Goedhartlaan, tussen de Christiaan Huygensstraat en de Raadhuislaan, gesloten in de richting van de Raadhuislaan; x. de Vredenhoeffstraat, tussen perceel 4 en 50, gesloten in de richting van perceel 50, uitgezonderd (brom)fietsers; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model C7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een verbod voor vrachtauto’s: a. het Professor Zeemanplantsoen, tussen de Curielaan en de Molenlaan, gesloten in de richting van de Molenlaan; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model E1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 een parkeerverbod in te stellen: a. de Northeystraat, tussen de Tolstraat en de Stadswijkstraat, aan de onevenzijde; b. de Professor Asserlaan , tussen de Curielaan en de Molenlaan, aan de evenzijde; c. de Professor Einsteinlaan, tussen perceel 9 en perceel 34; d. de Tolstraat, tussen de Northeystraat en de Leidseweg, aan de onevenzijde; 1. door het verwijderen van verkeersborden conform model E1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken het destijds ingestelde parkeerverbod: a. het Albert Schweitzerplantsoen, tussen perceel 17 en 22, aan de plantsoenzijde; b. het Albert Schweitzerplantsoen, tussen perceel 15 en 8, aan de huizenzijde; c. de Christiaan Huygensstraat, tegenover perceel 9; d. de Langhorstraat, voor perceel 2; e. de Nieuwe Voordorpstraat, tussen de Tolstraat en de Stadswijkstraat, aan de onevenzijde; f. de Professor Debijelaan, tussen de Professor Einsteinlaan en het Albert Schweitzerplantsoen, aan beide zijden; g. de Professor Einsteinlaan, tussen de Baden Powellweg en de Raadhuislaan aan de onevenzijde; h. de Professor Lorentzlaan, aan beide zijden; i. de Professor Zeneriklaan, aan beide zijden; j. de Raadhuislaan, tegenover perceel 32; k. de Ruysdaelhof; l. de Tolstraat, tussen perceel 38 en de Vlietstraat; m. de Van Heuven Goedhartslaan, aan de evenzijde; n. de Vredenhoeffstraat, aan beide zijden; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model E6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als algemene gehandicapten parkeerplaats: a. de Lord Baden Powellweg, voor de percelen 2,4, en 6; b. de Professor Einsteinlaan, voor perceel 1; c. de Professor Lorentzlaan, voor perceel 19b; d. de Professor van der Waalslaan, voor perceel 25; e. Veldzicht voor perceel 66; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model E8 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een parkeergelegenheid voor vrachtauto’s en bussen: a. het Frans Halsplantsoen, niet langer dan 6 meter of hoger dan 2,40m 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voetpad: a. de Laan van Langehorst, het voetpad gelegen langs perceel 1; 1. door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds gedane aanwijzing als voetpad: a. het Frans Halsplantsoen, het voetpad gelegen langs de Vliet; b. de Ruysdaelhof; 1. door het plaatsen van verkeersborden conform model G12a van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als verplicht fiets/bromfietspad: a. het Vlietlandpad; 1. door het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990: a. de Anthoni van Leeuwenhoekkade, ter hoogte van perceel 19; b. de Professor Einsteinlaan, ter hoogte van perceel 4; c. het Johannes Vermeerplantsoen, ter hoogte van het Gerard Douplantsoen; d. de Raadhuislaan, ter hoogte van de kruising met de Professor van der Waalslaan; 1. de nu met betrekking tot de het in de kop van dit besluit genoemde gebied geldende verkeersbesluiten in te trekken Aldus besloten namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten op 20 december 2012. C.Huizing Hoofd afdeling Ruimtelijkbeheer (plv)
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Voorschoten. Bekijk alle Bekendmakingen voorschoten in .
Deel dit bericht:
Redactie Voorschotenkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Voorschotenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Voorschoten.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws in gemeente Voorschoten via Voorschotenkrant.nl.
Vind woningen, vacatures, bekijk 112 meldingen en zie wanneer evenementen plaatsvinden op Voorschotenkrant.nl.
© Voorschotenkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.